Einde in zicht

5 november 2014 - Santiago, Chili

Na het prachtige Valpariaso go to the last town of Chile, Santiago. Een kort busritje kwam ik aan ongeveer 10 kilometer van van het centrum. Ik had natuurlijk al gekeken hoe je het centrum kunt breiken, en dat was met de metro die erg goedkoop is. Het is nog geen euro om het metro te nemen. je moet alleen als je uit de metrostations gaat moet je opnieuw dokken. Santiago is dan grootste stand van Chile die je eenvoudig te voet kunt verkennen met behulp van de metro.  Ook hier heb ik weer een free walking tour gedaan, die je uiteindelijk met een fooitje belonen voor het rond leiden door de stad en natuulijk niet te vergeten de geschiedenis les die ze geven. De stad heeft twee kleine bergjes met uitzicht op Santiago. Santa Lucia die licht in het hardje van het centrum en is een soort kasteel. De andere de San Cristobal is meer een katholieke berg met grote christus beeld boven op. Hier heb je een overweldigend uitzicht op het zuidlijke deel van Santiago, waar ook het centrum ligt.

Argentinie voor de tweede maal, dit keer Mendoza. Omdat ik tijd over had ben nog maar een keertje de grens overgestoken tussen Chile en Argentinie. Kunnen we dan ook weer afstrepen op de lijst. Na ongeveer 3 uur rijden bereikten we de grens, waar we ongeveer uur over deden. Na nogmaals 4 uur rijden kwamen in de vroegen ochtend Mendoza binnen. Het was daarna een 20 tal minuten lopen naar het hostel. Hier kwam ik weer iemand tegen die ook in La Paz heb ontmoet ,een maand later. Eerst herkende ik hem niet maar toen vroeg hoe die heet zei hij: Cory en toen wist ik het zeker. Na eerst Mendoza te verkennen wat een redelijke stad is met veel pleinen en parken, overal trouwens. Het is meer een shop stad dan een toerische stad. Het touristische gedeeld is dan ook daar buiten. Met name de bodegas(wijngaarden) en bergen richting Chile.

De volgende dag ik dan met Cory de wijngaarden van Mendoza verkennen per fiets. Na een uur in de bus te zitten en een buskaartje te hebben gekocht kwamen we aan in Maipu waar het allemaal begint. Daar in het centrum te zijn uitgestapt bleek dat we er nog niet waren, het was nog 3 kilometer met bus. We hadden precies genoeg geld op het buskaartje gezet voor heen en terug. Maar we moesten nogmaals met de bus. Eenmaal aangekomen met de bus konden we de fiets huren. Na 4 bodegas te hebben bezocht en natuurlijk de wijnen hadden geproeft en een olijven wijngaard hadden we het rondje afgesloten met een biertje in de Beer Garden, erg lekker biertje.

Wedstijdje kijken in Argentienie Godoy Cruz - Belgrano. Helaas voor de thuissupporters was de eindstand 1-3. Moet wel gezegt worden de alle doelpunten van aardige schoonheid bestond. Ik heb ik er in iedergeval van genoten ondanks dat het stadion voor 1/4 gevuld was zonder uitsupporters. De sfeer was dan wel aanwezig die de ´holigans´ maakte met hun trommels en geschreeuw. sammenvatting https://www.youtube.com/watch?v=aSudkvfzh6o

De terugreis van Mendoza en Santiago was niet erg om naar huis te schrijven. Aller eerste kregen we een een 1 al een technische problemen. We moesten op de monteurs wachten die vanaf Mendoza moesten komen. Daarna was het wachten tot het was opgelost. Uiteindelijk na 3 uur bereikten we de grens. Ook hier duurde het maar en duurde het maar. Na 3 uur was ik dan weer in Chile. De laaste deel ging ook niet echt niet vlug vanwege de vele vrachtwagens. Uiteindelijk bereikten we dan toch het busstation van Santiago. Na een rit van 11 uur die eigelijk maar 6 á 7 uur moest duren.

Dan de laaste dagen in Santiago heb dan lekker rustig aan gedaan en afgeloten met een bikeride door de Stad. het was er lekker weer voor, het was namelijk 30 graden ruim. De meeste dingen had ik al gezien met de free walking tour. Heb er dus erg van genoten.

Het aller laaste deel is katuurlijk met het vliegtuig.

Kijk er naar uit om iedereen weer te zien. Tot snel :)

GO TO HOME. IT´S WAS A GREAT TIME OF MY LIFE

ADIOS

Peru, Bolivia, Chile en Argentinie(Salta en Mendoza).